Drodzy forumowicze i goście!

W związku z "wysypem" reklamodawców informujemy, że konta wszystkich nowych użytkowników, którzy popełnią jakąkolwiek formę reklamy w pierwszych 3-ch postach, poza przeznaczonym na informacje reklamowe tematem "... kryptoreklama" będą usuwane bez jakichkolwiek ostrzeżeń. Dotyczy to także użytkowników, którzy zarejestrowali się wcześniej, ale nic poza reklamami nie napisali. Posty takich użytkowników również będą usuwane, a nie przenoszone, jak do tej pory.
To forum zdecydowanie nie jest i nie będzie tablicą ogłoszeń i reklam!
Administracja Forum

To ogłoszenie można u siebie skasować po przeczytaniu, najeżdżając na tekst i klikając krzyżyk w prawym, górnym rogu pola ogłoszeń.

Uwaga! Proszę nie używać starych linków z pełnym adresem postów, bo stary folder jest nieaktualny - teraz wystarczy http://www.cheops4.org.pl/ bo jest przekierowanie.


/blueray21

SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Awatar użytkownika
chanell
Administrator
Posty: 5388
Rejestracja: niedziela 18 lis 2012, 10:02
Lokalizacja: Kraków
x 691
x 252
Podziękował: 9149 razy
Otrzymał podziękowanie: 9681 razy

Re: Dziwny Znak

Nieprzeczytany post autor: chanell » wtorek 29 lis 2016, 16:54

Może Janusz coś wie na ten temat ,jest najlepiej z nas zorientowany w znakach i symbolach.
Witaj na forum Daniel ;)

edit:

tu masz podobne - Celtyckie symbole
https://www.google.pl/search?q=celtycki ... ource=univ
0 x


Lubię śpiewać, lubię tańczyć,lubię zapach pomarańczy...........

Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » wtorek 29 lis 2016, 23:30

Obrazek Triskel - potrójny wir

Triskel jest uniwersalnym symbolem, bardzo popularnym wśród Celtów. Symbolizuje płaszczyzny: duchową, energetyczną i fizyczną. Spirale symbolizują sprzężone działanie, polegające na tym, że przyczyna istniejąca w jednej ze sfer porusza mechanizmy w pozostałych. Dlatego triskel jest symbolem magicznego działania, przedstawiającym połączenia energetyczne. W formie amuletu wzmaga silną wolę i pomaga wprowadzać zmiany na wszystkich płaszczyznach.

Obrazek Bogini Danu -
Bogini Matka - płodności, obfitości i ochrony.

Obrazek
Krzyż celtycki (ang. Celtic Cross) - forma krzyża, od wieków znana wyznawcom religii przedchrześcijańskich, w którym czteroramienny krzyż umieszczony jest w okręgu, symbolizującym celtyckie wianki, tzw. ruta.

Krzyż Celtycki to oś, pomost między światami, chroni i wybawia z trudnych sytuacji. Wzmacnia pewność siebie, przywiązanie do swoich korzeni i tradycji. Wierzono, że ma wpływ na rozwój telepatii, jasnowidzenia, telekinezy, dawał wenę twórczą i natchnienie. Osłania od niepowodzeń i chorób. Chroni przed niebezpieczeństwami w podróżach, także tymi duchowymi, przed ustępowaniem w sporach. Krzyż celtycki był silnie czczony przez Celtów jako magiczny amulet ich Starej Świętej Wiary. Wierzyli oni, że krzyż daje im nadprzyrodzone siły, dzięki niemu nic im się nie stanie i każdego rywala są w stanie pokonać. Tradycyjny krzyż dawnych Celtów jest równoramienny jako Wadżra i zawiera plecionkę z magicznych wzorów nieskończoności, które spotykają się w środku. To wskazuje na zgodność zrównoważonego własnego JA, odradzającej się Duszy z całym wszechświatem. Krzyż przedstawia także skrzyżowanie dróg, miejsce magicznych spotkań. Szamani celtyccy nosili ten amulet, by nawiązać kontakt z innym tajemniczym światem i by móc bezpiecznie podróżować pomiędzy tamtym światem i naszym - rzeczywistym.

Stanowi najdoskonalszy symbol kosmogonii druidycznej. Składa się on z trzech koncentrycznych kręgów, pozostających do siebie w stosunku 1/3/9.

1. Pierwszy Krąg, zwany Keugant (Krąg Bogów), jest kręgiem nieosiągalnym dla żywych i dla zmarłych, można go przekroczyć (i to tylko nieliczni) jedynie za sprawą objawienia boskiego. Druidzi należą do tego kregu jeśli przejawiają magiczne moce białego światła.

2. Drugi Krąg – Abred (Krąg Wędrówek) jest kręgiem w którym Osobowość Duchowa Istoty Żywej zdolna jest ewoluować i stawić czoło doświadczeniom zmysłowym na jakie poddawane może być ciało fizyczne. Należą tutaj ci, którzy wiarygodnie pamiętają swoje wędrówki w poprzednich żywotach.

3. Ostatni Krąg Trzeci – Gwenved (Biała Światłość) jest to krąg w którym Wiedza jest osiągalna pod postacią Światła, do którego pragną utorować sobie drogę nasze ciała fizyczne za sprawą doświadczeń w Kręgu Abred.

Krzyż Celtów, jako talizman pomaga:

- uzyskać i utrzymać doskonałe zdrowie;

- zdobyć odwagę i pewność siebie udać się w pozazmysłowe światy.

Jako amulet chroni przed:

- niebezpieczeństwami podczas ziemskich podróży;

- chroni w czasie podróży duchowych;

- chroni przed tchórzliwym ustępowaniem w sporach.
0 x



Awatar użytkownika
Thotal
Posty: 7037
Rejestracja: sobota 05 sty 2013, 16:28
x 24
x 210
Podziękował: 5462 razy
Otrzymał podziękowanie: 10941 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: Thotal » wtorek 20 gru 2016, 11:28

Nadchodzą ANIELSKIE czasy?

http://innemedium.pl/wiadomosc/chmura-w ... nad-polska



Pozdrawiam - Thotal :)
0 x



Awatar użytkownika
songo70
Moderator
Posty: 8944
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 11:11
Lokalizacja: Carlton
x 633
x 172
Podziękował: 7622 razy
Otrzymał podziękowanie: 13073 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: songo70 » sobota 07 sty 2017, 18:01

"Trinity"Obrazek symbol łączący ducha, energię i fizyczność,-
ale w tradycji Celtyckiej- oznacza również Boginię,-
jako dziewicę, matkę i babę(starowinę).
0 x


panta rhei

Awatar użytkownika
abcd
Posty: 5763
Rejestracja: środa 17 wrz 2014, 20:13
x 377
x 217
Podziękował: 31563 razy
Otrzymał podziękowanie: 9115 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: abcd » poniedziałek 16 sty 2017, 09:48

Obrazek
0 x


Gdzie rodzi się wiara, tam umiera mózg.

Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » wtorek 30 maja 2017, 16:06

Swastyka była inspirowana starożytnym zjawiskiem kosmicznym

https://www.youtube.com/watch?v=UY7iOpF_quc

Opublikowany 27 maj 2017

Jeden z najstarszych symboli na Ziemi - swastyka - mógł powstać w wyniku starożytnych obserwacji astronomicznych. Zgodnie z nową teorią, starożytni astronomowie zidentyfikowali kometę przypominającą znany dziś powszechnie symbol swastyki. Mowa tu o czasach poprzedzających zarówno cywilizacje z doliny Indus, jak i starożytnego Egiptu.
0 x



quetzalcoatl888
Posty: 929
Rejestracja: środa 17 kwie 2013, 21:21
x 1
x 4
Podziękował: 319 razy
Otrzymał podziękowanie: 728 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: quetzalcoatl888 » wtorek 30 maja 2017, 19:18

symbole sa wazne moze najwazniejsze..

saturn, cube, cross.. cos w tym jest..:) - wiadomo saturn, smierc, ukrzyzowanie, system

Obrazek

Obrazek

taka kostka z filmu hellraiser..
Obrazek



przeciwienstwem jest octagon nie wiedziec czemu zakazny...

to wyraz stworzenia przejscia miedzy wymiarami, zycia, dharmy znany we wszystkich kulturach

pieczec melchizedeka z nalozonych dwoch kwadratow

Obrazek

http://avrilprice-spiritstream.blogspot ... inted.html

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

taki ma ksztalt dom sw piotra, tak byly bydowane chrzcielnice i koscioly..

[img]http://m.interactivetimeline.com/788/capernaum/a/3.jpg[img]

Obrazek

nie wiedziec czemu jest to symbol stop...wiadomo przekodowanie..

Obrazek

okultystyczny cern

Obrazek

w kazdym razie na koncu czesc osob chociaz 144 tys ma sie wlasnie takim symbolem poslugiwac..

Obrazek

Obrazek
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » wtorek 30 maja 2017, 23:14

Prawda o symbolach i ich zrozumieniu

Byli na Ziemi tacy, co władzy chcieli, a ich większość. Najniebezpieczniejsi są, bo wiedzy podstawy posiedli i sami swój trud porzuciwszy, z innych czerpią garściami całymi. Oni strzegą pierwszych stopni wiedzy. Bo świadomi, że gdyby ludzie je poznali, to niełatwo by nimi sterować było, w kłamstwie wyuczać i ciemnocie zamykać. Nieliczni wtajemniczeni, co przy tworzeniu ksiąg uczestniczyli wszelkie sekrety i klucz do nich znali. Wiadomo, że po świecie się rozeszli, klucze ze sobą ponieśli. Jest jeden co znaczenie cyfr daje, inny słowa z cyframi złączyć może, ale są i inne. Ci co wiedzę mieli, gdzie mogli prawdy ślad zostawiali, tak by czas jej szybko nie zmazał. Przez wieki część rzeczy zaginęła. Niewielu już dziś całą formułę otwarcia pamięta. To i są tacy, co życie swe oddają, by studiować pisma kolejne i klucze dopasować.
Ci co rzecz całą znali i wtajemniczeni byli nauki spisali, a i oprócz pism innych jest papirus, gdzie spisano prawdy koleje.

„Świat ziemski w przepychu się pławi, myśl wiąże w rozlicznych detalach. Rozkosz chwili twoje członki rozpala. Myśl po fantazjach błądzi. Nie rozpoznasz co fałszem jest a co zgrabną gierką i prawd nie zobaczysz nim w pokoju ducha nie osiądziesz. I wszystko co powiem zda ci się brednią, jeśli twój umysł rozdrażniony, z twojej jeno woli nie znajdzie ukojenia.
W ciszy odnajdziesz prawdy nienazwane. Kłamstwo tysiąc krzykliwych nazw nosi, imion i znaczeń co z sobą splątane. Prawda jest. Ona treści swych nie głosi, by wyznawców zjednać, w wierzeniu oddanych. Prawdy opisane ukryte zostały głęboko w podziemniach miejsc nieznanych, by nikt, tylko wybrani znali treści te, dla innych surowo zabronione. W milczeniu też trzeba je odnaleźć. W milczeniu ciała, co jest do ułud przywiązane, w milczeniu ust, co w kłamstwach wyuczone. Ten co milczy, ten wie. Jego cisza treści pełna. Tego pytać trzeba. Kto cicho siedzi i lękliwym spojrzeniem wokół toczy, ten bez rozumu. Kto dużo mówi, ten kłamie. Dlatego z pokolenia na pokolenie wybiera się tych, co ziarno od plew odróżnić potrafią. Z pokolenia na pokolenie przekazuje się dorobek innych, ojców, bliskich i całkiem nieznanych ludzi.
Była niegdyś prawda jedna. Ta którą pojąć było z myśli, a słowo nie czyniło jej zarzutu, ni odrębnych skutków nie niosło. Tom sczytał z prawd pradawnych, co ludziom poszły w zapomnienie. Dziś język słowa czyni pokrętne i prawdy w nich znaleźć nie sposób. Kłamstwo w nim wije się jak wąż.
Dziś prawdy są dwie - prawda faktyczna i prawda nazwana. To jest wiedzy- najpierwsze ogniwo. Tej pierwszej rymy w melodię płynną się układają. Ta druga, co w nazwy została przyobleczona osiadła na mieliźnie ludzkiej tępoty. Ta lotna wciąż czeka, aż ją żeglarz który ujmie w swe żagle a ona pociągnie go wtedy w bezkresne krainy, gdzie słowa zbędnymi się stają a czucie jedynym pomiarem. A wtedy, gdy spojrzysz z góry na tę łez dolinę, dusza twoja nieraz zapłacze, że wśród braci wielu, tylko ona się ostała zwiewna.
By żyć prawdziwie, Człowiekiem wpierw stać się musisz. Boś zamknięty siedmioma bramy - wrzucony w świat ułudy, co się stale powiększa wedle woli. Cała siła z ciebie buduje w tym labiryncie co dzień nowych korytarzy metry. Ten świat to labirynt. A kłamstwa to więzienia mury. Fałsz nowych korytarzy metry buduje co dnia. Stąpa się w nim po drogach, co z ludzkich sił są zbudowane, tych co je rozdawali w bezładnych ruchach. Siebie zaś panem jest ten, co ponad labiryntu wstaje mury i przenikać je może niczym nie związany. W kłamstwie jest dróg tysiące, a każda z nich do pustki wiedzie, tej co nią pójść trzeba nie zobaczysz, bo jej nie ma. Tak jak i kresu poszukiwań.''

W tajemnicach jest prawda ukryta i moc, co największe potęgi obala, jak miecz sprawiedliwy, światło pośród mroku. Głupiec oślepnie, lub się pokaleczy, tak, że nie dla każdych oczu to pismo. Stąpać drogą wąską, uważnie ale i odważnie trzeba. Wszędzie bowiem znaczenia są ukryte rzeczy, których człowiek zobaczyć nie chce lub nie potrafi. Ja w swych poszukiwaniach drogi nie wybierałem. A za mistrza radą słuchałem głosów dookoła i z nich treść biorąc, ziarno od plew oddzielałem.

„Gdy mówię o sobie, to fakty muszę przywołać podwójnie. Z ducha posiadłem skarbnicę zamierzchłych wieków. Jestem też strażnikiem sumienia. Sumienie to ta siła, co tli się w tobie w głębi i gdy kroki twoje ubitym traktem w koleinie ugrzęzną, ono cię do nowej myśli podnosi. Zabłocony but z kałuży wyciągnąć każe. Nie ma we mnie obrazów czasów przyszłych. Ja mam skarbnicę zamierzchłych wieków. Moim imieniem 127 czy 721, jak czytasz nieważne. Ono znaczenie nosi, co przesłaniem być może dla ciebie.
Siedem mówi, że świat ten co materią zwany, na siedmiu siłach spoczywa. Siedem jest filarów wiedzy, męskim ramieniem wzniesionych. Lecz siedem jest jeno ułamkiem całości, co w dwunastu ma swoje oblicze. Pięć je dopełnia - ta siła filary w pionie trzyma. I choć jest ogromna, żeńską jest dłonią dzierżona.
Lecz gdy spojrzysz z drugiej strony, napis odczytujesz nowy - że to, co myśl stworzyła, jednością jest. Dwa - że świat cały dwa posiada spójne ze sobą oblicza. Dwa i jeden to trzy i jak byś nie patrzył człowieka całego buduje. W człowieku zapisane to, co najważniejsze i kto tam dotrze łatwo omamy ominie.
Cztery są strony świata i cztery żywioły. Czterdzieści cztery - to liczba, co wiele drzwi otwiera. Mówi o całości co jednością w wielkości się przejawia. A i w imieniu moim czytać możesz, jeśli potrafisz. To też jest drogowskaz. Ta wiedza to klucz do przeszłości rozczytania, który i przyszłe fakty przewidzieć pozwala. Cyfra prostym rachunkiem cykle świata wyznacza. Cyfry wymowę swoją mają, co jak grom kłamstwa rozbija. Nie lękaj się szatana, bo on jest tylko worem, gdzie wiele rzeczy wielkich i prawdziwych ukryto nadając im twarz straszną. Takich kukieł na twej drodze pełno, jeśli nią kroczysz, a znaczyć to może tylko, że dobrze zmierzasz. Prawda siłę taką ma, że fałsz zmiecie i mury kłamstw rozkruszy. A wiem, że tak będzie i sądu dzień nastanie, kiedy jasność rozświetli wszystko i mrok na strzępy porwie a z nim wszystkie wytwory jego. Ci co szukali, to znajdą, co pytali dostaną odpowiedź, inni co bogactwo swe w ziemię zakopali, do ziemi pójdą. A ten, który z tego cały wyjdzie, godny będzie miana Człowieka.
Czekaj zatem końca co jest początkiem. Bo tylko martwe się rozpada. Co przemija, to nigdy nie żyło naprawdę. To co żyje, nie umrze, tylko formy i istności zmienia. Nie lękaj się niczego. Nie ma takiej siły, co jest zdolna prawdę zdusić. I takiej nie będzie. Ja wiem, że choćbym i ciało stracił, to wrócić tu muszę i prawdę objawić. Taka moja rola".
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » wtorek 26 gru 2017, 19:23

"Władca Pierścieni" Tolkiena - za kulisami

https://www.youtube.com/watch?v=zVDzCl8JuBQ

Kompozytor Piękna
Opublikowany 28 mar 2017
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » niedziela 04 lut 2018, 23:42

Wojciech Sergiel - Przedmioty otrzymane od Bogów.

https://www.youtube.com/watch?v=y5oULucddVc

Opublikowany 10 sie 2016
Znamy różne cudowne przedmioty, które w dalekiej przeszłości wybrani ludzie otrzymywali od Boga. Posiadały one niezwykłe właściwości, których nie potrafiono w dawnych czasach wyjaśnić . O tych przedmiotach opowie nam w swojej prelekcji Wojciech Sergiel, architekt z Warszawy.
Łódzkim Domu Kultury klubie Kosmobiologi
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » sobota 10 lut 2018, 22:40

Pierścień Atlantów

https://www.youtube.com/watch?v=Hg4ptBwbyWo

Opublikowany 13 kwi 2015
Pierścień Atlantów promieniuje energią kształtu, która tworzy barierę ochronną przed każdą niewidzialna siłą mogącą szkodzić człowiekowi. Badacze twierdzą, że znak Atlantów jest czymś w rodzaju anteny, która ściąga energię wypełniającą kosmos. Wzmacnia tę energie i przekazuje do organizmu człowieka poprzez punkty akupunkturowe umiejscowione na palcach. Pierścień nie tylko chroni zdrowie, ale także może wpływać na wydarzenia, niwelując przykre okoliczności życiowe. Ponadto osoba, która go nosi szybciej rozwija się duchowo.
Muzykę do filmu skomponował Ireneusz Korolczuk.
0 x



Awatar użytkownika
św.anna
Posty: 1113
Rejestracja: środa 24 sie 2016, 12:41
x 72
x 76
Podziękował: 2187 razy
Otrzymał podziękowanie: 2540 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: św.anna » wtorek 27 lut 2018, 19:57

A propos posta Janusza (z wątku o proroctwach): zachodnia fasada katedry w Chartres.
Portal Królewski.

To prawdziwe arcydzieło sztuki rzeźbiarskiej. Jego znaczenie dla późniejszego rozwoju gotyckiej rzeźby portalowej trudno wprost przecenić. Posągi - pierwotnie było ich 24 obecnie pozostało 19. Ich powstanie datuje się na lata 1145-1155. Nie są więc najstarsze we Francji - te bowiem znajdziemy w opactwie Saint-Denis. Pochodzą sprzed 1140 roku. Ale te z Chartres , z punktu widzenia historii sztuki stanowią pewną cezurę: wraz z nimi następuje przejście rzeźby romańskiej w gotycką.
Francuscy historycy sztuki tak oto opisują ów portal: " W postaciach Portalu Królewskiego obok proroków rozpoznajemy królów i królowe francuskie. A postrzegając cały front jako tryptyk, odnajdujemy w lewym portalu Wniebowstąpienie obramowane znakami zodiaku; w środkowym tryumf Jezusa według opisów Proroków; po prawej tryumf Marii, otoczonej przez jej atrybuty. Całość konstytuuje schemat wypełniony przez architekta: gloryfikację Słowa Wcielonego".
Warto przyjrzeć się bliżej temu portalowi, gdyż prócz oczywistych walorów poznawczych, estetycznych i naukowych - jest po prostu piękny....

Obrazek
Określenie "porta regia" - portal królewski zachodniego portalu w Chartres znane już było w pierwszej połowie XII wieku, a więc w czasach, gdy nie istniał jeszcze obecny portal. Toteż znaczenie tego terminu nie zostało wyjaśnione do dziś.

Obrazek
Tympanon środkowego portalu jest w pewnym sensie nowatorski. Dotychczas najczęściej nad głównymi wejściami do świątyń umieszczano sceny Sądu Ostatecznego. Cel był oczywisty. Uświadomić i unaocznić wiernym nieuchronność końca świata, sądu, ważenia dusz, wiecznego potępienia w mękach piekielnych... I tu w Chartres również króluje Sędzia Świata - ale jakże inny, jakże odmieniony. Nie znajdziemy tu męk piekielnych, potępienia dusz i innych straszydeł. Istoty o apokaliptycznym rodowodzie odsunięto na plan dalszy. Nad ogółem scen króluje Chrystus Pantokrator. Zwycięzca.

Postaci Chrystusa w tympanonie towarzyszą anioł oraz uskrzydlone wizerunki zwierząt : orła , wołu i lwa. Są to znane symbole czterech ewangelistów

Obrazek
Powyżej galeria apostołów

Obrazek
Prawy boczny portal. W tympanonie Scena tryumfu Marii w otoczeniu jej atrybutów, co dokładnie opisuje ilustracja poniżej:

Obrazek

W prawym bocznym portalu fasady zachodniej czeka nas niemała niespodzianka - otóż w ostrołukach portalu dostrzec można personifikacje siedmiu sztuk wyzwolonych - każda z nich przedstawiona jest jako rzeźba starożytnego nauczyciela, którymi są: Arystoteles, Boecjusz, Cyceron, Donatus, Euklides, Ptolemeusz i Pitagoras. Obecność pogańskich w końcu nauczycieli w portalu chrześcijańskiej katedry zawdzięczamy uczonemu Thierriemu z Chartres, który to jak rektor tutejszej szkoły nadzorował prace przy budowie katedry.

Obrazek
Powyżej symboliczne sceny zaśnięcia i wniebowzięcia Marii. Warto zwrócić uwagę na figurki adorujące Marię - są jeszcze pełne romańskiego charakteru

Obrazek
Lewy boczny portal to scena Wniebowstąpienia Pana w otoczeniu aniołów i znaków zodiaku

Obrazek
Filar rozdzielający portal centralny od prawego
całość: https://paskonikstronik.blogspot.com/20 ... rtres.html
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » czwartek 12 kwie 2018, 23:58

Symbol ryby w religiach i kulturach - Agnieszka Zell

https://www.youtube.com/watch?v=nrsMXIxDolw

Nadawane na żywo 11 kwi 2018
Transmisja na żywo ze studia NTV w Sobótce.

Symbolika Słońca - Agnieszka Zell

https://www.youtube.com/watch?v=FJDw_fGVm5c
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » poniedziałek 23 kwie 2018, 22:57

Rebis w alchemii

Czy wiecie, skąd wzięła się nazwa popularnego polskiego wydawnictwa Rebis?

Rebis alchemiczny (z łac. re "rzecz" i bis "podwójna") był alegoryczną personifikacją wyważonego rozwoju zdolności poznawczych człowieka (zmysłów, wyobraźni, rozumu). Symbolizuje połączenie przeciwieństw (w tym pierwiastka męskiego i żeńskiego) i osiągnięcie w pełni zintegrowanej osobowości. Jego część męska odpowiada wymiarowi cielesnemu, żeńska zaś psychice. Po raz pierwszy pojawił się w XV w., w dziełach Aurora consurgens oraz Księdze Świętej Trójcy. W formie przenośni obrazował zasadę zawartą w Tablicy szmaragdowej (Tabula smaragdina): "To, co poniżej, jest takie, jak to, co jest powyżej, a to, co powyżej, jest takie, jak to, co jest poniżej, by czynić cuda jednej rzeczy". Za pośrednictwem tej postaci, wywodzącej się z myśli orficko-pitagorejskiej oraz z filozofii Platona, alchemicy wyrażali dualizm Wszechświata (Słońce/Księżyc, samiec/samica, ciało/duch, stałe/lotne, ciepłe/zimne, suche/wilgotne). Rebis jest alegorią kamienia filozoficznego uzyskanego w wymiku harmonijnej syntezy elementów fizycznych i duchowych, dwóch zasad kosmicznych - męskiej i żeńskiej oraz dwóch stanów - stałego i lotnego. (Źródło: Matilde Battistini, Astrologia, magia, alchemia. Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006).

Obrazek

Rebis alchemiczny - dwugłowa, androgyniczna postać.

Obrazek

Na drugiej z powyższych rycin trzy węże w kielichu mają kolor czarny, biały i czerwony - ich barwy odpowiadają kolejnym fazom syntezy kamienia filozoficznego (nigredo, albedo, rubedo). Zielony lew jest alchemicznym symbolem wody królewskiej (mieszanina kwasu azotowego i solnego), która rozpuszcza szlachetne metale: złoto oraz platynę. Pelikan rozdzierający sobie dziobem pierś, aby nakarmić krwią pisklęta, symbolizuje kamień filozoficzny, który się rozpuszcza (a więc popełnia samobójstwo), aby dokonała się przemiana ołowiu w złoto.

Jajo filozoficzne

Jajo symbolizuje chaos, zarodek Wszechświata, świat, siłę życiową, płodność, zmartwychwstanie, odrodzenie, nieśmiertelność. Łączy w sobie symbolikę bezpieczeństwa, domu i gniazda z wyobrażeniem więzienia, z którego pisklę się wyzwala, tłukąc skorupkę. Narodziny świata z jaja to wierzenie rozpowszechnione w całym Starym Świecie. Jajo uchodziło za jeden z emblematów oświecenia mistycznego i odgrywało kluczową rolę ze wszystkich obrzędach inicjacyjnych. W interpretacji jungowskiej symbol ten pokrywał się z "chaosem objętym i opanowanym przez twórcę" oraz "pierwszą materią zawierającą duszę świata".

Jajo filozoficzne alchemików przyrównywane było do hermetycznego naczynia (alembiku), zawierającego substancję mającą ulec transmutacji. Jako symbol kosmosu i połączenia czterech żywiołów jest wzmiankowane w Turba philosophorum, kompendium alchemicznym pochodzenia arabskiego, popularnym na zachodzie od XIII w. Stanowiło symbol materia prima, naczynie materii i myśli. Jako emblemat dojrzewającego życia było łączone z motywem powtórnych narodzin kosmicznych, dokonujących się poprzez śmierć i zmartwychwstanie. Adepci kojarzyli jajo z czterema żywiołami (skorupka/ziemia, błona/powietrze, białko/woda, żółtko/ogień). Wykorzystywane było jako jeden ze składników mieszanki przy produkcji kamienia filozoficznego.

Na poniższej rycinie jajo obrazuje pierwotny chaos, pierwszą materię, która musi zostać poddana procesowi oczyszczenia. Z jego popiołów zrodzi się feniks, symbol kamienia filozoficznego. Miecz symbolizuje ogień duchowy, który zapoczątkował stworzenie.

Obrazek
(Alegoria alchemiczna: jajo filozofów, ilustracja z Atalanta fugiens Michaela Maiera, 1618 r.)

Nasze pisanki wielkanocne są oczywiście pokłosiem tej samej symboliki życia, zmartwychwstania i odrodzenia. Co ciekawe, w folklorze jajo pojawia się również jako symbol złowróżbny; wierzono m.in., że nie należy przynosić jajek do (lub wynosić z) domu po zachodzie słońca. Marynarze unikali też wypowiadania jego nazwy w czasie żeglugi.

Z kolei zajączek wielkanocny symbolizuje życie, zmysłowość, wiosnę i oczywiście... płodność. Zając i jajko wielkanocne są pozostałościami pogańskich rytuałów urodzaju.

(Źródła: Matilde Battistini, Astrologia, magia, alchemia, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006; Władysław Kopaliński, Słownik symboli, Wydawnictwo "Wiedza Powszechna", Warszawa 1990.)
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » środa 23 maja 2018, 23:44

Symbolika orła w godle polskim - Agnieszka Zell

https://www.youtube.com/watch?v=6h2NnpuXVRk
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » środa 30 maja 2018, 22:58

Paski - Diabelski Wzór - Agnieszka Zell

https://www.youtube.com/watch?v=2yOcuzgRV3w
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » niedziela 23 wrz 2018, 22:54

Obalanie porządku: symbolika Gwiezdnych Wojen - Jonathan Pageau

https://www.youtube.com/watch?v=Z6nY8OMbIj0

Opublikowany 23 wrz 2018
Jakie jest symboliczne znaczenie motywów z Ostatniego Jedi i dlaczego tak bardzo różni się on od poprzednich części Gwiezdnych Wojen? Jonathan Pageau o symbolach i propagandzie w Star Wars.
0 x



Awatar użytkownika
songo70
Moderator
Posty: 8944
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 11:11
Lokalizacja: Carlton
x 633
x 172
Podziękował: 7622 razy
Otrzymał podziękowanie: 13073 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: songo70 » niedziela 23 wrz 2018, 23:28

tak mi się skojarzyło, późno ,ale lepiej późno niż wcale:
mamy Erę Wilka, ale Lis nie stracił jeszcze wszystkich zębów:
Obrazek
Gigant kupił giganta- 20 century fox(LIS) kupił Sky:

https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... y-Fox.html
0 x


panta rhei

Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » niedziela 11 lis 2018, 16:34

Obrazek

Geneza polskiego orła wojskowego
Pierwowzorem orła wojskowego są dawne znaki rodowe umieszczane na herbach rycerskich. Najliczniejszą grupę reprezentowały wówczas herby wyobrażające strzałę, podkowę, półksiężyc, gwiazdę, topór lub pierścień. Rycerze tego samego oddziału nosili jednakowe znaki rozpoznawcze, a dowódcy wyróżniali się dodatkowym emblematem – zwanym klejnotem. Władcy Polski, począwszy od Króla Polski Władysława Łokietka, stosowali klejnoty wyobrażające znak orła z podniesionymi ku górze skrzydłami.

Pierwsze orły na czapkach wojskowych wprowadził król August II Mocny. Zostały one umieszczone na kaszkietach grenadierskich gwardii pieszej koronnej. Oficerowie gwardii nosili orły białe, z saskim herbem na piersiach, na niebieskim tle, a żołnierze tłoczone z mosiądzu. Ponadto nad orłem umieszczono biało-niebieskie inicjały królewskie AR.

W ramach reformy mundurowej z 1764 roku zastosowano w husarii, oddziałach pancernych i lekkiej jeździe oznaki metalowe w formie tarcz z inicjałami królewskimi SAR. Wydane 11 marca 1791 rok przepisy mundurowe wprowadziły dla wszystkich żołnierzy orła blaszanego z monogramem królewskim. Orzeł w tej wersji jest dość nieregularny i ma rozwarte skrzydła z przechylonym w bok korpusem.

Umieszczenie orła na czapkach doprowadziło do zmiany ceremoniału wojskowego. Do tej pory oddawano honory przez ukłon i zdjęcie kapelusza, a teraz prezentowano broń i przykładano rękę do daszka czapki.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Polski_or ... mpJIurRjE8

Obrazek

Tarcza Amazonek (gr. pelta, łac. peltarion) – tarcza greckiej lekkiej piechoty – Peltastów. Wykonana była z wikliny i obciągnięta skórą. Tarcza ta miała charakterystyczny kształt, zbliżony do półksiężyca. Była ona bronią defensywną, przypisywaną również legendarnym wojowniczkom Amazonkom. Motyw takiej tarczy stał się elementem zdobniczym, pojawiającym się często na ceramice antycznej. Tarcza Amazonek znalazła się również w symbolice Legionów Józefa Piłsudskiego, widzimy ją w graficznym projekcie orzełka legionowego autorstwa Czesława Jarnuszkiewicza, a także we współczesnej symbolice znaków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, gdzie orzeł biały trzyma w szponach taką właśnie tarczę.

Obrazek
Amazonka z tarczą...

Obrazek
Tarcza Amazonek zastosowana jako motyw plastyczny w sztuce.

Obrazek
Współczesna Amazonka z tarczą. ;)

Polskie amazonki

Najdawniejsze podania o terenach Polski wskazują, że była to ziemia Amazonek, w każdym razie ziemia o wyjątkowym statusie kobiet. Jedną z najstarszych relacji jest Księga dróg i królestw Al-Bakri’ego, hiszpańsko-arabskiego podróżnika i historyka, spisana ok. 1068 w Kordobie. Opisuje on, że na Zachód od Rusi leży „wielki gród kobiet" i są to ziemie Mieszki (a nie Mieszka) — największe ziemie słowiańskie w roku 965. Cytuję za Brücknerem:
„Co się zaś dotyczy ziemi Mieszki, to ona największa z ich ziem. (...) I graniczą z Mieszką na wschodzie Ruś a na północy Prusy. (...) I na zachód od Rusi gród kobiet. Władają ziemiami i niewolnikami a rodzą od swoich niewolników, i jeśli z nich która syna urodzi, to go zabija. Jeżdżą zaś konno i osobiście występują do walki i śmiałością i męstwem są nadane. Mówi żyd Abraham Jakóbowic [ 1 ]: 'Wiadomość o tym grodzie pewna. Opowiedział mi to Otton, król rzymski'. I na zachód od tego grodu (jest) plemię słowiańskie zowiące się narodem Awbaba, a żyje ono na błotach na zachód i północ od ziemi Mieszki."
Polska rycerskość
"Czech postanowił sobie, że jego sliczna, gdy zostanie panią, będzie cicho myła garnki w kuchni i smażyła knedle i — osiągnął to w całej pełni. Niemiec nauczył kobietę kornego wyszywania wodnym ściegiem Guten Morgen na ręcznikach. Moskal umiał doskonale okiełznać ogromny, czarnomorski temperament rosyjskiej kobiety i trzymał ją tak długo, jak dało się, w tiurmie. Zaś Polak, już od czasów przedhistorycznych to najgrzeczniejszy z rycerzy. Pani jego była zazwyczaj taką — jaką sama być chciała… Rycerz zaś wcale tego nie żałował. W każdym razie zyskał w niej ruchliwą współpracownicę i cudotwórczą inspiratorkę" — pisał przed wojną Stanisław Wasylewski. Z uwagą studiując polskie dzieje, zwłaszcza te najdawniejsze jako tako znane, czyli piastowskie, co rusz trafiamy na różnorakie potwierdzenia tej opinii. Warto wziąc to pod uwagę: studiując dzieje kobiety w chrześcijaństwie, Polskę trzeba rozpatrywać osobno. Nie da się tutaj sensownie wnioskować z tego, co mamy w innych, nawet sąsiednich krajach.
0 x



Awatar użytkownika
songo70
Moderator
Posty: 8944
Rejestracja: czwartek 15 lis 2012, 11:11
Lokalizacja: Carlton
x 633
x 172
Podziękował: 7622 razy
Otrzymał podziękowanie: 13073 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: songo70 » niedziela 25 lis 2018, 08:45

KWIAT TRANSFORMACJI - HIBISKUS Obrazek
Symbole są dla nas ważnymi informacjami. Oglądane przez nas czy to we śnie, czy w wizji dają nam wgląd w to, co dla nas ważne, odbudowują nasze uczucia, myśli, pragnienia.

Symbole, niezwykle ważne w naszym duchowym życiu… jedne z nich, które przejawiają się z naszej czakry serca są to symbole kwiatowe.

Toteż trudno się dziwić, że to właśnie kwiaty towarzyszyły ludziom w chwilach ich wielkiego szczęścia, radości, czy z okazji innych bardzo emocjonalnych wydarzeń… i tak to było już od dawna i dotrwało, aż do dzisiejszych czasów.

Pisałam już wielokrotnie o symbolach kwiatowych na naszej stronie Rose of Sharon, ten temat nie jest obcy naszym czytelnikom. Pisałam także o hibiskusie, który jest popularny na całym świecie (Główne kanały Kundalini: LINK!).

Kwiaty hibiskusa mają wiele symbolicznych znaczeń, które prawie wszystkie stworzone są przez starożytne kultury już dawno temu… nie ma tu dla nas w tym temacie nic nowego, jeśli przerabiamy je od nowa, to stare lekcje.

Kwiat hibiskusa to żeńska energia i wszystko co związane jest z kobietą. To te kwiaty są prawdziwymi symbolami żeńskiej energii, ich piękna, uroku, który posiada każda kobieta i wyraża osobiście.

Tym kwiatem obdarzano ludzi, których uważano za godnych… i nie każdy mógł go otrzymać w prezencie… tylko ci, których uważano za najlepszych, najpiękniejszych, godnych tego kwiatu.

Nawet nazwa tego kwiatu sugeruje jego niezwykłą rzadkość
- hibiskus czyli ptasie mleczko.

Już w starożytnych Chinach ten kwiat był symbolem uroku, który nigdy nie przemija. Były nimi obdarzone zarówno kobiety jak i mężczyźni. Obdarowani mężczyźni mieli w ten sposób okazywany szacunek i siłę - często byli plemiennymi ojcami. Kwiat hibiskusa jest na Wschodzie kojarzony z bogactwem i sławą.

Znaczenie kwiatu hibiskusa może mieć również inne znaczenie ze względu na swój kolor. Znaczenie kolorów w symbolice kwiatowej jest bardzo ważne. Czasami kolor nadaje kwiatowi zupełnie inne znaczenie, niż to mówi ogólna symbolika tego kwiatu.

Hibiskus posiada kilka kolorów, bardzo popularny jest kolor biały - żeńska energia piękna i czystości.

Fioletowy - symbolizuje tajemnicę, wyższą wiedzę, klasę.

Różowy - przyjaźń miłość, to może być dla kogoś wiadomość, że go kochasz, że będziesz mile widziany/widziana.

Czerwony - to pasja, romans.

Żółty - to symbol przyjaźni, rodzinne relacje. Żółty jest kolorem szczęścia i radości i wszystko to, co napawa optymizmem.



Jakby nie patrzył to kwiat hibiskusa oznacza tajną wiadomość... kiedy patrzymy na te kwiaty odnawiamy nasze ciepło i namiętność, uzdrawiamy żeńską energię, odblokowujemy wszystkie czakry… hibiskus przebudza nas do wiedzy i mądrości naszej podstawowej istoty, pomaga przywrócić równowagę, kiedy czujemy się zdezorientowani, zarówno kobietom i mężczyznom.

Kwiat hibiskusa przyciąga wiele pozytywnej energii w twoje życie, stymuluje wyobraźnię, która przenosi nas na grunt twórczy… ale kwiat hibiskusa mówi nam również, aby działać szybko, ponieważ następny taki moment może długo nie nastąpić.

Kwiat hibiskusa jest również kwiatem transformacji - czyli podnoszenia Boskiej Jaźni ponad naszą cielesność, wychodzenia poza smutek i łzy, dotykanie nieograniczonej wiedzy.

Był taki czas, kwiaty hibiskusów masowo wymierały, a teraz na odwrót, ponownie się odradzają w dużej ilości…

… czyżby pokazywały nam naszą dalszą duchową podróż?

Vancouver
21 Nov. 2018

WIESŁAWA
https://www.vismaya-maitreya.pl/zakryte ... iskus.html
0 x


panta rhei

Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » sobota 08 gru 2018, 22:59

Tesserakt!

W geometrii to regularny, 4-wymiarowy odpowiednik sześcianu. Można powiedzieć, że tesserakt jest dla sześcianu tym, czym sześcian dla kwadratu.

Obrazek

Hipersześcian – zabawna, czterowymiarowa figura geometryczna. Jest to sześcian składający się z sześcianów. Wpatrując się w niego przez dłuższy czas doznajesz cudownego uczucia, znanego jako zlasowanie mózgu. U obserwatora powoduje wynicowanie wnętrzności i ew. mózgowia na drugą stronę.

Tesserakt wydaje Ci się idiotyczny? Zastanawiasz się, dlaczego? Odpowiedź jest prosta: Twój mózg jest trójwymiarowy, a nie czterowymiarowy. To tak, jakby dwuwymiarowa istota (która zna tylko długość i szerokość) chciała obejrzeć sześcian.

Ale ja nie jestem dwuwymiarowy!! Ja jestem inteligentny! – zawołasz pewnie. Więc ja odpowiem: masz zbyt słabą wyobraźnię.

Obrazek
Tesseract jest jednym z najpotężniejszych artefaktów we wszechświecie. Według Fury'ego ma on ogromną moc, która jest prawie nieograniczona; Black Widow mówi Bruce'owi Bannerowi, że ma moc zmiecenia całej planety.

Tesseract może otwierać szczeliny w przestrzeni. W ten sposób Loki przetransportował siebie i później Chitauri na Ziemię przez portale. Thor i Loki używają Tesseraktu, by teleportować się z powrotem do Asgardu.

Może służyć do zasilania innej broni. Bronie napędzane przez Tesseract firmy HYDRA były wyjątkowo niszczycielskie, ponieważ pojedynczy strzał mógł całkowicie zniszczyć przeciwnika.

Poza tym, że jest to broń, urządzenie może wykorzystać i wydobyć pozornie niewyobrażalną ilość kwantów terenowych, aby chronić się przed atakiem innych źródeł energii, co widać, gdy obszar pola, otaczający Tesserakt, okazał się całkowicie odporny na działanie promienie repulsorowe Iron Mana. To skłoniło Jarvisa do stwierdzenia, że ​​bariera sześcianu jest "czystą energią", potwierdzoną w ten czy inny sposób przez Lokiego i Thora przy późniejszej okazji.

Tesseract może również pokazywać wizje przyszłości, które mogą, ale nie muszą, zostać spełnione. Ludzie, którzy widzieli tę moc, to Czerwona Czaszka, Eric Selvig i Hawkeye, gdy dwaj ostatni znajdowali się pod kontrolą berła Chitauri.

Nie może być trzymany przez śmiertelne ręce. Każdy, kto to zrobi, ulegnie rozpadowi, a jego szczątki zostaną wysłane do innego świata, o czym świadczy to, co stało się z Czerwoną Czaszką. Fury bardzo krótko dotknął go, aby poruszyć dłonią w rękawiczkach i bardzo szybko musiał go upuścić. (Podczas gdy Tesseract jest spalany w żywym ciele, najwyraźniej nie ma on wpływu na martwe drewno - przez wieki był bezpiecznie przechowywany w drewnianej komorze).
Tesserakt. Słowo, które najbardziej kojarzy nam się z uniwersum Marvela, a w szczególności z filmem Avengers. To za sprawą tesseraktu Loki narobił bałaganu, który musieli posprzątać superbohaterowie. Jednak ten tajemniczy przedmiot nie został wymyślony wyłącznie na potrzeby komiksu. Jak to w popkulturze bywa, ma on swoje drugie dno – mianem tesseraktu określa się różne przedmioty.

Na początku było Słowo! Kto po raz pierwszy napisał coś o tesserakcie? Najciekawsze jest to, że nie byli to autorzy komiksowi, a nawet dlatego było tej osobie do tego rodzaju twórczości. W 1888 roku brytyjski matematyk Charles Howard Hinton i pisarz fantastycznonaukowy publikuje książkę A New Era of Thought. Trzeba pamiętać o tym, że pod koniec XIX wieku zupełnie inaczej postrzegano problemy naukowe, bardzo często nasze współczesne myślenie o świecie, które jest niezwykle stabilne, z niektórymi uwagami ówczesnych badaczy stoi w drażniącej sprzeczności. Bo jak ktoś mógł się zajmować ezoteryzmem na uniwersytecie i prowadzić badania nad parapsychologią? A rozprawy o czwartym wymiarze, przy których mieszano nauki ścisłe z humanistycznymi? Dzisiaj nie mieści nam się to w głowach, zaraz krzyczymy o hochsztaplerce i braku jakiejkolwiek naukowości. W XIX wieku było trochę inaczej i okres ten zaowocował wielu, często wręcz szalonymi, koncepcjami na temat konstrukcji rzeczywistości. Jednym z dzieł łączących filozofię i matematykę, a następne wychodzących w kierunku mistycyzmu, jest A New Era of Thought. Właśnie tam znaleźć można uwagi o tesserakcie.

Charles Howard Hinton zafascynowany był czwartym wymiarem. Do jego zobrazowania wykorzystał, wspominamy wcześniej tesserakt i – jak widać – w żadnym wypadku nie służył mu on do przywoływanie złych istot z kosmosu. To figura geometryczna, znana jako hipersześcian. Charles Howard Hinton dysponował niezwykła wyobraźnią. W tekście What is the Fourth Dimension kwestionuje ograniczenia związane z trójwymiarowym postrzeganiem świata. Nie uznaje znanej nam konstrukcji rzeczywistości za jedyną i całkowicie pewną. Opisuje hipotetyczne istnienie bytów cztero- lub dwuwymiarowych. Bawi się tą koncepcją, oprawia ją w geometryczne formy. Lektura obu jego tekstów wskazuje na zupełnie inny sposób postrzegania świata. Przede wszystkim wyraźnie widać potrzebę połączenia wszystko w jedno, ta holistyczne ujęcia świata wręcz zalewają czytelnika z tekstów Charlesa Howarda Hintona. Często są to odważne eksperymenty myślowe, których jedynym celem jest próba pokonania ograniczeń ludzkiego doświadczenia. To drugi element myślenia charakterystycznego dla tego matematyka – potrzeba przekroczenia granicy, odnalezienie czegoś, co jest dalej. Wpada w tym w mistyczne tony, ale nie można go za to krytykować. Jakoś musiał zapełnić te wielowymiarowe przestrzeni, a duch epoki podsuwał mu właśnie takie, często jednoznacznie mistyczne rozwiązania.

Popkultura lubi inspirować się właśnie takimi pomysłami. Z wielowymiarowością i tesseraktem właśnie tak się stało. Ta figura geometryczna zaczęła funkcjonować jako łącznik pomiędzy poszczególnymi wymiarami. Widzieliśmy to w Avengers, gdy Loki otworzył portal i Nowy Jork zalały hordy wrogo nastawionych obcych. Tesserakt został także wykorzystany do podróży w czasie. Kto oglądał Interstellar, ten na pewno pamięta scenę, w której atthew McConaughey wpada do czarnej dziury i ląduje w dziwnej przestrzeni zbudowanej z półek na książki. Został on po prostu uwięziony w hipersześcianie, w tesserakcie, co umożliwiło mu przekroczenie bariery czasu i kontakt z przeszłością. To już nie siła miłości, ale potęga hipersześcianiu! Wiem, że wiele osób krytykowało ten element filmu za zbyt duże mistyczne rozchwianie, które jest niedopuszczalne we współczesnym science fiction. Kiedyś było trochę inaczej, widać to w pierwszych powieściach z tego gatunku, nawet w tych polskich. Poza tym przy filmie pracował wybitny fizyk Kip Thorne i w książce Interstellar i nauka pokazał, że nie wszystko było tak naciągane, jak wydawało się internetowym specom od fizyki teoretycznej.

Sam tesserakt mocno wyeksploatował Marvel. Trzeba pamiętać o tym, że komiksowe świat bardzo często się rozpadają i w ten sposób powstają różne alternatywne rzeczywistości, co może prowadzić do zwielokrotnienia nazw. Ciekawym punktem wyjścia są Kamienie Nieskończoności. Jest ich sześć i każdy z nich ma inne właściwości. Natomiast, jeżeli przyjrzymy się filmom, to ujawnione zostały dopiero cztery. Jeden z nich nosił nazwę Tesserakt i pojawił się w Avengers. Same Kamienie Nieskończoności mogą przybierać różne kształty, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby jeden z nich stał się hipersześcianem.

Jak widać, przebył on długą drogę. Od figury geometrycznej wykorzystanej w odrobinę mistycznej teorii czterech wymiarów, do filmu o superbohaterach. W popkulturze nic nie ginie! To mistrzyni recyklingu, dlatego warto zastanowić się nad tym, czym się inspiruje.
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » piątek 04 sty 2019, 23:20

Obrazek

Popularny symbol „oka w trójkącie" bądź „oka w piramidzie" używany był przez masonów oraz wszystkie grupy okultystyczne, które nawiązywały do starożytnych misteriów egipskich.
Pierwotnie wszechwidzące boskie oko należało do egipskiej bogini Maat, dbającej o sprawiedliwość na świecie. Z czasem zaczęto je przypisywać także innym bogom, takim jak Horus, Thoth czy Ra. Podobny symbol wszechwidzącego oka znajduje się w indyjskim mieście Benares, gdzie przedstawia czującą obecność Buddy.
Współcześnie „oko w piramidzie" jest bardzo popularnym symbolem wszystkiego, co wiąże się z pieniędzmi, ponieważ jego wizerunek znajduje się na jednodolarówce. Warto zatem wiedzieć, że niegdyś symbol ten przedstawiał zamkniętego boga, który oczekuje na swoje zmartwychwstanie.
Bóg ten spoczywał w zaświatach, w świecie podziemnym, dlatego nazywano go często Panem Śmierci, mumią Ozyrysa, Czarnym Słońcem, Wiecznym Sercem. A jednak dusza tego boga była ciągle żywa i przyglądała się światu - czego obrazem było właśnie otwarte oko. Można więc powiedzieć, że „oko Horusa" symbolizuje spokojną uwagę, cechę oświeconych. Stąd wielka popularność, jaką cieszy się ono na Wschodzie, gdzie narysowane na czole symbolizuje trzecie oko istot oświeconych.
0 x



Awatar użytkownika
janusz
Administrator
Posty: 10903
Rejestracja: środa 14 lis 2012, 22:25
x 24
x 569
Podziękował: 20846 razy
Otrzymał podziękowanie: 17897 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: janusz » piątek 25 sty 2019, 23:10

W Waszyngtonie mieszkają Bogowie - ukryta symbolika Capitolu - Agnieszka Zell.

https://www.youtube.com/watch?v=stpom_72Zug

Nadawane na żywo 24 sty 2019
0 x



Awatar użytkownika
abcd
Posty: 5763
Rejestracja: środa 17 wrz 2014, 20:13
x 377
x 217
Podziękował: 31563 razy
Otrzymał podziękowanie: 9115 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: abcd » sobota 09 mar 2019, 18:24

RudaWeb pisze:Meandrująca swastyka z Mezin
Lipiec 30, 2018

Obrazek

Był sobie człowiek obdarzony nie znanym w jego czasach talentem. Do dziś zdobimy dziełem jego wyobraźni najwybitniejsze budowle. Jednak on wycinał w kościach mamutów nie to co późniejsi krytycy sztuki odkryli. Formalnie dokonał czegoś znacznie trudniejszego. Nie stworzył symbolu, który mu przypisano. Ot, taki zwykły los artysty…

Uznaje się symbole z Mezin za pierwszy wizerunek swastyki. Jednak one od strony kunsztu plastycznego są czymś więcej niż krzyżem ze złamanymi ramionami. To kompozycja wielu linii biegnących równolegle, załamujących się i żadna z nich nie przecina się, nie krzyżuje. Koncepcja o tysiąclecia wyprzedzająca zdobienia świątyń klasycznej Grecji. Na rzeźbach w kości paleolityczny łowca stworzył pierwszy meander.

Jednak Roman Bagdasarow, rosyjski autor pracy o swastyce, dopatrzył się pierwszego jej przedstawienia w ornamentach zdobiących kościane wyroby kultury Mezin, sprzed ponad 20 tys. lat p.n.e., chociaż są datowania wskazujące na okres między 10 a 17 tys. p.n.e. Jego spostrzeżenie weszło do potocznego obiegu jako dogmat. Niemniej jeszcze przed Bagdasarowem, wzory swastyki na figurkach z Mezin zostały po raz pierwszy uznane przez innego rosyjskiego badacza W.A. Gorodcowa, zaś Franz Hancar z Austrii zastosował określenie „najstarsze swastyki znalezione do tej pory”.

Odpowiedzmy więc czym jest swastyka w sensie wizerunku? Krzyżem z zakrzywionymi pod kątem prostym zakończeniami ramion. Istotą swastyki, jak każdego krzyża jest – położone w centralnym punkcie kompozycji – przecięcie dwóch głównych linii. Popatrzmy czy na rytach w kości z Mezin jakiekolwiek linie przecinają się pod kątem 90 stopni – jak w krzyżu lub swastyce?

Obrazek

Jeśli ktoś pomyśli, że celowo dobraliśmy ilustrację, to odsyłamy do źródła zawierającego więcej zabytków z Mezin.

Proszę prześledzić te genialne linie równoległe, załamujące się i dążące do wszystkiego w przestrzeni byleby nie przeciąć się. Gdzie tu jest swastyka z głównym elementem kompozycyjnym polegającym na skrzyżowaniu i przecięciu? Gdzie cała opowieść zawarta w tym prostym symbolu? Gdzie ów pierwotny środek Świata zawarty w życiodajnym centrum Światła? Gdzie późniejszy talizman pomyślności?

Bredzenia z tą mezińską swastyką – jej tam nie było. Tylko projekcja nadmiaru chciejstwa. Było coś bardziej skomplikowanego formalnie, ale o przekazie nie odpowiadającym zapisowi symbolu swastyki. Ornamenty z Mezin to pokaz wyobraźni przestrzennej peleolitycznego twórcy. Swoją drogą warto by prześledzić jak trafiły do zdobnictwa klasycznej Grecji i czy była to przypadkowa zbieżność w myśleniu artystów oddalonych o tysiące lat. Może meziński rytownik nudził się w długą zimę, a może był szamanem, którego powołaniem stało się zapisanie jakiejś regularności nieba bądź innego składnika świata łowców mamutów? Jego umiejętności na pewno pozwalały mu na wyrysowanie swastyki – znaczniej prostszej w kształcie i zasadzie kompozycji.

A oto regularne krzyż i swastyki – pierwsze odkryte przez naukę w masywie góry Ararat. Pochodzą z około 10 tys. lat p.n.e.

Obrazek

Święta Góra Ormian – Ararat – po raz pierwszy odnotowana została w sumeryjskim eposie o Gilgameszu. Sama nazwa Ararat składa się z trzech staroormiańskich słów: AR-AR-AT. Słowa AR używano pierwotnie w znaczeniu „życie” lub „słońce”. Zbitka AR-AR oznacza „panteon”, a sylaba AT, zdaniem językoznawców, oznaczała „część”. Tak więc, Ararat oznacza „część” (siedzibę) bogów. Natomiast nazwa kraju Armenia oznacza „kraj ludzi Słońca”. W istocie, najstarsze symbole, dotyczące wierzeń Ormian, związane były ściśle z tematyką solarną. Właśnie w masywie Araratu odnaleziono – jak na razie – najstarsze znaki krzyży, pochodzące z okresu ok. 15 tys. lat p.n.e. i młodsze o 5 tys. lat wspomniane swastyki. Odkryto poza tym rzeźby i rysunki naskalne z około 8,5 tys. lat p.n.e., ukazujące księżyc, słońce, konstelacje gwiazd oraz komety. Do 5 tys. p.n.e. lud zamieszkujący Wyżynę Armeńską rozwinął kult Słońca oparty na zaawansowanej wiedzy astronomicznej. Znał liczący 365 dni kalendarz słoneczny i horoskop astralny.

Pogranicze Kaukazu i Anatolii – stąd pochodzi niewątpliwe najstarszy znany dotychczas wizerunek swastyki, a nie z Ukrainy. Z okolic Kijowa mamy pierwszy meander. Podkreśla to nawet rosyjska wikipedia, pisząc o zabytku z Mezin: ”покрыт первым известным изображением меандра”.

Tymczasem, po wyobrażeniach spod Araratu, następne właściwe znaki przedstawiające swastykę mamy na ceramice z Choga Mish w Iranie i zabytkach bałkańskiej kultury Vinča – datowanych między 7 a 6 tys. lat p.n.e. Kolejny byłby wizerunek na talerzu z Samarry w północnym Iraku (5 tys. p.n.e.). Teraz idea swastyki wędruje na północ od Dunaju, m.in. do kultury amfor kulistych w Polsce. Pojawia się na garnku z trzema uszami, pochodzącym z grobowca nr 2 pod Borkami (inna nazwa lokalizacji to Rębków-Parcele) – była umieszczona wewnątrz naczynia. To ok. 3,5 tys. p.n.e. Z tego samego czasu pochodzą pierwsze niewątpliwie „ukraińskie” swastyki z naddunajskiej kultury tripolijskiej. Z tego właśnie kręgu na północ od Karpat, swastyka wędruje na Wschód i do Azji, docierając w końcu do Indii, Chin i Japonii. Znad Dunaju trafia do Grecji i Rzymu. Z Europy Środkowej do Zachodniej i Północnej. Widzimy więc wyraźnie drogę rozprzestrzeniania się symbolu swastyki i stojącej za nim wiary w kluczowe znaczenie Słońca dla Świata ludzi. Odtwarzamy najbardziej prawdopodobne pochodzenie znaku charakterystycznego dla cywilizacji słowiańskiej. To także udokumentowany trakt dotarcia symbolu swastyki do ziem polskich i ukraińskich od pogranicza kaukasko-anatolijskiego przez Bałkany i kultury naddunajskie. Podkreślmy raz jeszcze – ormiańskiej SWASTYKI, a nie ukraińskiego MEANDRA. Ryty mezińskie bowiem to przykład pięknego abstrakcyjnego myślenia prehistorycznego twórcy, z którego dziełem różni krytycy sztuki zrobili co im w duszy grało – można o tym przekonać się czytając obszerną, ale chaotyczną pracę wspomnianego Bagdasarowa.

Dwa pierwsze zdjęcia przedstawiające ornamenty z Mezin – z turing.mi.sanu.ac.yu, trzecie ze swastykami spod Araratu – ze swastika.cba.pl.
http://rudaweb.pl/index.php/2018/07/30/ ... a-z-mezin/
0 x


Gdzie rodzi się wiara, tam umiera mózg.

Awatar użytkownika
Thotal
Posty: 7037
Rejestracja: sobota 05 sty 2013, 16:28
x 24
x 210
Podziękował: 5462 razy
Otrzymał podziękowanie: 10941 razy

Re: SYMBOLE I SYMBOLIKA.

Nieprzeczytany post autor: Thotal » wtorek 12 mar 2019, 16:33

wykład - śp Wojciech Sergiel


https://www.youtube.com/watch?v=ig35cw17HFA




Pozdrawiam - THotal :)
0 x



ODPOWIEDZ